Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve work-out die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen.

Mindful bewegen doet meer! Door de oefeningen bewuster en gecontroleerd  uit te voeren neemt het lichaamsbewustzijn toe en verbetert het de lichaamshouding. Maar dat niet alleen, er zal ook aandacht besteed worden aan wat er gebeurt in je leven, en wat voor invloed dat heeft op je lichaam. Bewuster zijn van wat je denkt en doet, wat er gebeurt in je lichaam en in je geest, het helpt je dingen te herkennen en zorgt dat je in staat bent om weg te stappen van de vaak emotionele reacties op de alledaagse gebeurtenissen in het leven. 

Yin Yoga is bijna niet meer weg te denken en er komt steeds meer aanbod. Wat ik ook snap in deze Yang maatschappij. Daar waar we vaak moeten presteren, doelgericht moeten zijn/of werken, altijd voorruit blijven gaan, het nodig vinden om activiteiten te doen, het nemen van beslissingen (welke dan ook..). Natuurlijk hebben we Yang energie nodig om dingen te kunnen bereiken, maar niet constant. We raken oververmoeid, prikkelbaar, we worden ziek of andere fysieke klachten komen tevoorschijn. Yin geeft ons weer balans, laat ons weer zakken op de aarde, geeft ons nieuw energie en laat het stromen, Yin laat ons zijn, hersteld, geeft rust, en we leren luisteren naar ons zelf. Yin geeft ruimte en tijd om te voelen en het ervaren van een hele diepe ontspanning.

Men ervaart tegenwoordig veel stress, druk, krijgen meer last van gezondheid kwalen of fysieke problemen, komen in een burn-out terecht, hebben moeite met slapen en zo is er nog wel een hele reeks op te noemen.  Daarom wordt er steeds meer gekozen voor “Yoga” en de Yin Yoga sluit hier perfect op aan.

Wandel Yoga heerlijk erop uit gaan. Tijdens deze wandeling wordt je bewust van je omgeving, van jezelf, hoe je loopt, wat je hoort , wat je ziet, wat je proef en wat je kan waarnemen  en hoe jij je daarbij voelt. Dit is combinatie met mindfulness, prana en enkele yoga houdingen. Moment van ontladen of ont- stressen, verbinding met jezelf en de natuur, genieten van het moment in het hier en nu.